Share:


Plieninių tinklinių arkinių pėsčiųjų tiltų tinklelio lyginamoji analizė / Comparative net analysis of the pedestrian steel network arch bridges

Abstract

Network arch bridges as a new structural form were invented in the middle of 21st century, describing the row of hangers which intersect each other two or more times. The bending moments in the arch and grinder are approximately ten times smaller due to network hangers arrangement. Additionally, an arch buckling length is smaller comparing with traditional vertical hangers, due to the slope of hangers in the network. However, the search pattern of the net rational angle, other composite parameters, and strain-strain state includes only automotive and rail traffic network arched bridges. This paper presents a geometric analysis of the behaviour of network arch pedestrian steel bridges and geometrical parameters of hangers net.


Santrauka


Tinkliniai arkiniai tiltai – tai XX a. viduryje atsiradusi nauja konstrukcinė tilto forma, apibūdinama mažiausiai dviem eilėmis pasvirusių pakabų, prasilenkiančių viena su kita. Dėl kryžminio pakabų tinklelio arkoje ir standumo sijoje pasireiškia apie 10 kartų mažesni lenkimo momentai nei tradiciniame arkiniame tilte su vertikaliomis pakabomis. Taip pat dėl pasvirusių pakabų tokių tiltų arkos skaičiuojamasis ilgis yra mažesnis nei tradicinių. Pažymėtina, kad tinklelio racionalaus kampo bei kitų komponuojamųjų parametrų paieškos spektras daugelyje tyrimų apima tik automobilių ar geležinkelio eismo paskirties tinklinius arkinius tiltus. Šiame straipsnyje pateikta plieninių tinklinių arkinių pėsčiųjų tiltų elgsenos analizė ir pakabų tinklo geometrinių parametrų paieška.


Reikšminiai žodžiai: pėsčiųjų plieninis tiltas, tinklinė arka, skaitinė elgsenos analizė, komponuojamieji parametrai.

Keyword : behaviour, geometric parameters, pedestrian bridge, numerical analysis, network arch

Published in Issue
Dec 21, 2018
Abstract Views
96
PDF Downloads
66
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

References

Brunn, B., & Schanack, F. (2009). Netzgenerierung von Netzwerkbogenbrücken. Stahlbau, 78(7), 477-483. https://doi.org/10.1002/stab.200910062

Brunn, B., Schanack, F., & Steimann, U. (2004). Network arches for railway bridges. In P. Roca & C. Molins (Eds.), Arch bridges IV advances in assessment, structural design and construction (pp. 1-9). Barcelona: CIMNE.

Brunn, B., & Schanack, F. (2003, August). Calculation of a double track railway network arch bridge applying the European standarts (Diploma thesis, pp. 30-55). Technische Universität Dresden, Grimstad. Retrieved from http://www.academia.edu/23023445/Calculation_of_a_double_track_railway_net-work_arch_bridge_applying_the_European_standards

Larssen, R. M.; Jakobsen, S. E. (2011). Brandangersundet bridge – a slender and light network arch, taller, longer, ligher, in IABSE-IASS-2011 London Symposium Report, 20–23 September 2011, London, United Kingdom.

Ostrycharczyk, A. W., & Kjell Arne Malo, K. A. (2017). Parametric study of radial hanger patterns for network arch timber bridges with a light deck on transverse crossbeams. Engineering Structures, 153(2017), 491-502. https://doi.org/10.1016/j.engstruct.2017.10.021

Smit, T. J. M. (2013, May). Design and construction of a railway arch bridge with a network hanger arrangement (MSc Thesis, pp. 32-33; 47-48.). Delft University of Technology, Delft. Retrieved from http://homepage.tudelft.nl/p3r3s/MSc_projects/reportSmit.pdf

Steimann, U. (2002, September). Berechnung und Konstruktion einer stählerner Eisenbahn-Stabbogenbrücke mit Netzwerkhangern: Diplomarbeit (pp. 19-20). Technische Universität, Dresden.

Teich, S. (2005). Die Netzwerkbogenbrücke, ein überaus effizientes Brückentragwerk – Tragwirkung und Konstruktion. Stahlbau, 74(8), 596-605. https://doi.org/10.1002/stab.200590133

Teich, S. (2011). Entwicklung allgemeiner Entwurfsgrundsätze für Hängernetze von Netzwerkbogenbrücken, Stahlbau, 80(2), 100-111. http://doi.org/10.1002/stab.201001395

Tveit, P. (1999). Comparison of Steel Weights in Narrow Arch Bridges with Medium Spans. Stahlbau, 68(9), 753-757. https://doi.org/10.1002/stab.199902580

Tveit, P. (2001, May). The Network Arch – An Extended Manuscript from 21 Lectures 12 Countries. Grimstad, Norway. Retrieved from https://home.uia.no/pert

Tveit, P. (2010, October 11-13). Optimal network arches for road and rail bridge. In Proceedings of the 6th International Conference on Arch Bridges (pp. 271-278). Fuzhou, Fujian, China. Retrieved from https://home.uia.no/pert